Menu

Jak stworzyć przedstawienie z dobrym scenariuszem?

jak zrobić przedstawienie w szkole Praca z dziećmi, tak w przedszkolu, jak i w szkole, obejmuje między innymi działalność sceniczną. Rok dostarcza nam wielu świąt, a każde z nich może być znakomitym pretekstem do przygotowania nawiązującego do niego przedstawienia. Czy jednak przygotowanie jego scenariusza jest rzeczywiście łatwym zadaniem? Trudno nie zgodzić się z osobami uważającymi, że zwolennicy tej tezy najprawdopodobniej nigdy nie pracowali z dziećmi. Popełnienie błędu jest, niestety, znacznie łatwiejsze niż przygotowanie dobrej sztuki teatralnej. Na szczęście, istnieje kilka zasad, których przestrzeganie może okazać się gwarancją sukcesu. Już na wstępie wypada podkreślić, że nie każdy scenariusz zasługuje na zainteresowanie, powinien być on bowiem dostosowany do wieku maluchów, które będą brały udział w inscenizacji. Nie chodzi przy tym wyłącznie o język, jakim mają się posługiwać aktorzy, ale także o fabułę i ścieżkę dźwiękową przedstawienia. Przestrzeganie tej zasady nie tylko ułatwia pracę z dziećmi, ale również sprawia, że maluchy szybciej uczą się swoich ról i lepiej bawią się podczas samych przygotowań.

Nie wolno zapominać i o tym, że działalność sceniczna w przedszkolu i szkole powinna aktywizować jak największą grupę dzieci. W praktyce oznacza to, że trudno mówić o dobrym scenariuszu, jeśli nie przewiduje on zaangażowania ze strony wielu postaci. Im więcej jest autorów, tym łatwiej jest budować jedność pomiędzy nimi. Nie można zapominać i o tym, że scenariusz zawsze musi czemuś służyć. Nie powinien być nachalnie dydaktyczny, dzieci bowiem szybko wychwycą fałszywe tony.Dobrze jednak, jeśli będzie skłaniał do refleksji, choć nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby poruszał niełatwe tematy z odpowiednią dawką humoru.

jak zrobić przedstawienie w przedszkolu Wybierając scenariusz zawsze warto też zadać sobie pytanie o to, czy jest on możliwy do odegrania w warunkach, jakie posiada przedszkole i szkoła. Analizować powinno się więc jego możliwości adaptacyjne, im więc są one większe – tym lepiej. Nie zapominajmy też o muzyce, które powinna być integralną częścią przedstawienia. Ścieżka dźwiękowa i fabuła powinny stanowić całość nie tylko dlatego, że piosenki mogą być śpiewane przez wszystkie dzieci, ale również ze względu na to, że dobrze dobrana muzyka ułatwia zrozumienie treści przedstawienia i uwypukla jego przesłanie.